Onderwijs en Arbeidsmarkt

Zichtbaar maken van verborgen potentieel talent

Jaap Hermsen 04-04-2017 1274 keer bekeken 0 reacties

Na de euforie van het winnen van de innovatieprijs ‘Gelderland Arbeidswijs’ afgelopen 1 december, zijn wij direct aan de slag gegaan met een plan van aanpak. Het is natuurlijk geweldig om deze prijs te winnen, maar om ons concept Talentscouting voor Techniek binnen 6 maanden te realiseren vraagt nog wel even flink doorpakken.

We’ve got the moves like Jagger!
Wat in oktober nog begon als een vrijblijvende poging om een innovatief concept te bedenken voor Gelderland Arbeidswijs, werd na onze eerste brainstormsessie een serieus project. Samen met mijn collega zijn wij een middagje samen gaan zitten. Een groot wit vel papier erbij, veel tekenen, ideeën en gedachten vrijuit op papier zetten. Niet gehinderd door bezwaren, beperkingen of ‘ja maars’. Daarbij kregen we stevige inspiratie van de metafoor met de sport en in het bijzonder met het voetbal. De scouts die overal in Nederland op zoek zijn naar talenten en, vooral, de Johan Cruyff veldjes waar alle jongens en meisjes die iets met voetbal hebben samenkomen. Ook het nummer ‘Moves like Jagger’ van Maroon5 leverde een belangrijke bijdrage in de ontwikkeling. Vooral de eerste zin: ‘Just shoot for the stars if it feels right’.

Spannend

Binnen 2 uur hadden wij ons concept op papier staan: Talentscouting voor Techniek. Met onze Techniekveldjes, Scouts en Rolmodellen (idolen) als de drie pijlers om verborgen technisch talent zichtbaar te maken. Vervolgens hebben we een kleine week gebruikt om het concept verder uit te werken en in te dienen. Heel spannend: Afwachten of we bij de beste vijf inzendingen zouden horen. Het goede nieuws bereikte ons: We hadden een finaleplek bemachtigd! We zijn direct enthousiast aan de slag gegaan met het team van Red Bluejay om onze pitch voor de finaledag uit te werken. Zij hebben ons niet alleen geholpen om onze pitch scherp te krijgen, maar ons ook stevig wakker geschud toen dat nodig was.

En toen begon het pas echt!
Gelukkig wisten we in de finale met onze pitch de jury te overtuigen van ons concept. We waren, en zijn nog steeds, vreselijk trots en blij dat wij dit innovatietraject hebben gewonnen. En toen begon het pas echt! Eerst het raamwerk voor het Living Lab dat wij de komende maanden gaan neerzetten. De afgelopen periode hebben wij de contouren van het raamwerk in kaart gebracht en vastgesteld wat ervoor nodig is om het Living Lab operationeel te krijgen. Vervolgens hebben wij ons raamwerk gedeeld met het O&A-team van de provincie. Zij worden onze ambassadeurs en sponsors in de provincie. Hierin versterken Red Bluejay en de Provincie elkaar. Zij gaan ons helpen bij het vinden van de werkgevers, de locatie(s) voor de techniekveldjes, de contacten met gemeenten en UWV voor het werven van de scouts en de contacten met onderwijsinstellingen.

In de praktijk
Al deze partijen maken deel uit van het Living Lab, waarin wij gaan testen en toetsen of onze ideeën kloppen, of ze in de praktijk werken en waar we nog kunnen verfijnen. Spannend! Een periode waarin wij veel met onze stakeholders aan de slag gaan om het Living Lab tot een succes te maken. Dan kunnen wij eind juni met ons eerste techniekveldje ‘live’ gaan. Wij hebben er ontzettend veel zin in! Let’s move (…like Jagger, is nog even de vraag ;)!

Jaap Hermsen/Roegina Hilbrands – Talentscouting voor Techniek

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

 
 
We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.

Een momentje...