ActueelGelderse Onderwijs en Arbeidsmarkt Link
ActueelGelderse Onderwijs en Arbeidsmarkt Link

Inclusie in de bouw: open blik biedt kansen

29-04-2021 469 keer bekeken 0 reacties
Mulamfu Siamweene

Op de foto: Mulamfu Siamweene

Nieuwe medewerkers zijn essentieel om een organisatie succesvol te houden of te laten groeien. Onder andere in de bouw kan dat een behoorlijke uitdaging zijn. Het hoeven niet per se mensen met al de juiste kennis of ervaring te zijn, weet Bouwmensen Apeldoorn. Dit bedrijf leidt mensen op in de bouw. Jongeren die net van school komen, maar ook zij-instromers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoals statushouders. Zij komen terecht bij bouwbedrijven als Nikkels, waar inclusie een toegevoegde waarde blijkt.

Leestijd: 5 minuten

Bouwmensen Apeldoorn plaatst leerlingen bij een aannemer en leidt hen met die aannemer op. Doel: een vast contract bij dat bouwbedrijf. Praktijkcoördinator Berry Schut heeft vooral contact met ‘inclusieleerlingen’: leerlingen die niet vers van de middelbare school komen. Zoals anderstaligen, mensen die een praktijkopleiding volgden of eerst ander werk deden (zij-instromers). Bouwmensen Apeldoorn biedt een standaardopleiding, maar op allerlei manieren wordt rekening gehouden met de doelgroep en de wensen en behoeften van leerlingen. “Ze kunnen kiezen welke kant ze op willen. Jongeren die net van school komen, laten we rustig opbouwen tot ze 4 dagen werken en 1 dag les volgen. Dan zijn er leerloopbaanpaden, waarin mensen een deelcertificaat kunnen halen. Zo krijgen ze een kans op de arbeidsmarkt. Sommigen willen daarna alsnog naar school. Het gaat om maatwerk, ook met de aannemer. Samen kijken we wat die nodig heeft en daar zoeken we geschikte leerlingen bij.”

Investering betaalt zich terug

Zo’n aannemer is Nikkels uit Twello. Hoofduitvoerder Martin Kerssen: “Als je graag wilt leren, zijn er bij Nikkels mogelijkheden om dat te doen en zo te groeien.” Dat weet hij uit eigen ervaring. Hij was leerling bij Bouwmensen, kreeg na zijn opleiding een vast contract bij Nikkels en ging aan de slag als timmerman. Hij deed steeds meer ervaring op en klom van leermeester op naar voorman, assistent uitvoerder en uiteindelijk zijn huidige functie.

“Als je graag wilt leren, zijn er bij Nikkels mogelijkheden om dat te doen en zo te groeien.”

Nikkels leidt samen met Bouwmensen Apeldoorn de leerlingen op. Die gaan dan aan de slag onder een van de leermeesters. “Ik weet niet anders dan dat we altijd veel leerlingen hebben. Momenteel hebben we er 16. Tijdens de opleiding van 4 jaar leren we hen hoe wij het graag willen. Het overgrote deel komt daarna bij ons in dienst, dus betaalt die investering zich terug.”

Goede match

Over inclusie is Kerssen nuchter: “Een leerling is een leerling. We willen iedereen een kans gunnen.” Die manier van kijken helpt Nikkels, ziet Schut. “Ze vinden meer leerlingen en binden die aan het bedrijf. Wij kunnen goed uitleggen welke achtergrond een leerling heeft. Nikkels is duidelijk in wat mensen moeten kunnen om in dienst te komen.” Door dat goede contact ontstaan goede matches en is maatwerk mogelijk; dan zijn de eisen juist niet zo zwart-wit. Uiteindelijk is het resultaat belangrijker.

Vertrouwen geven

Schut: “Niet elke aannemer kijkt zo. Misschien omdat het onbekend is. Je moet het ook wel voorzichtig doen, en laten landen in een team. Daarom praat Martin eerst altijd met een uitvoerder, om te kijken of iemand binnen het team past.”
Kerssen: “Berry of een collega komt ook altijd met de leerling kijken voor die begint. Dan ontmoeten ze ook de leermeester. Dat geeft vertrouwen. Dat geldt trouwens voor alle leerlingen: een 16-jarige heeft vaak een grote mond, maar vindt het wel spannend.”
Schut: “En een volwassene heeft misschien al vaak gesolliciteerd, maar komt ook op een hele nieuwe plek. Het is ook belangrijk dat een leermeester iemands achtergrond kent. Dan gaat het niet onbedoeld wrijven. Ontstaat er toch verwarring, spreken wij met een leerling. We moeten er bijvoorbeeld op letten dat ook een leerling die het Nederlands nog niet goed beheerst, weet waar hij aan begint. Een zij-instromer gaat 6 maanden voor 40 uur per week aan de slag. Maakt hij die uren niet, wordt het traject verlengd en komt hij dus later in dienst. Dat heeft financiële gevolgen. Deelnemers moeten dit weten, want anders ontstaat verwarring in de groep: waarom krijgt de een al wel betaald en de ander niet?” 

Door schade en schande wijs

In het werk zelf merkt Schut die verschillen veel minder. “Als iemand iets niet snapt, teken ik het soms even uit.”
Kerssen beaamt dat. “Iedereen staat er open voor. Onze leermeesters zijn allemaal leerling geweest, en werden door schade en schande wijs.

“Als iemand iets niet snapt, teken ik het soms even uit.”

Blijf met elkaar in gesprek, dat is het belangrijkste. Een keer per jaar hebben we met Berry en alle leermeesters overleg over hoe het met de leerlingen gaat. Als het even niet wil, helpt het vaak al om een leerling aan een andere leermeester te koppelen en gaat het weer hartstikke goed. Soms matcht het gewoon niet. Je moet het bespreekbaar maken.”

Hazes is de basis

Mulamfu Siamweene (37) kwam 4 jaar geleden vanuit Zambia naar Nederland. “Ik moest mijn schoonvader helpen met de vloer, maar dat lukte niet. Ik vond het erg jammer dat we iemand moesten inhuren en wilde leren het zelf te doen. Toen ontdekte ik dat ik metselen nog veel leuker vind.” De eerste dag bij Nikkels was spannend, maar hij voelde zich erg welkom en weet hoe hij aan kennis moet komen. “Als je als leerling iets niet snapt, moet je het gewoon vragen.”
Schut vult aan: “Niet afwachten, dat zorgt voor frustratie. Je moet weten wat je van elkaar kunt verwachten.”
Vooral de taal is een uitdaging.

“Als je als leerling iets niet snapt, moet je het gewoon vragen.”

Siamweene: “Ik moet lezen en schrijven om dingen te begrijpen. Vooral dialecten maken het lastig. Als ik een woord niet begrijp, helpt het om een voorbeeld te geven.”
Schut: “Zijn leermeester zei: ‘Hazes is de basis’. Door muziek te luisteren ging het snel. En omdat hij zijn werk goed doet, vindt niemand het erg iets meer tijd te besteden aan uitleg.”

Haakse slijper of sliepertie

Taal is vaker een drempel. Een docent Nederlands van Bouwmensen Apeldoorn schreef het boek ‘Taal voor de bouw’. Schut: “Nuttig voor anderstaligen, maar ook voor mensen van een praktijkopleiding, laaggeletterden enzovoort. Over alle termen in de bouw. Dat een haakse slijper elders een sliepertie heet. Door zulke taalkennis kunnen ze makkelijker hun draai vinden.”

“Ja zeker, ik ga het halen.”

Siamweene volgde extra taallessen, ook in de vakantie. Zijn doorzettingsvermogen werpt vruchten af. Schut: “Nikkels wil altijd leerlingen die minimaal mbo niveau 3 hebben gehaald. Maar hem willen ze niet kwijt, dus hij komt met niveau 2 op zak al in dienst. Nationaliteit, afkomst, geaardheid, uiterlijk: er moet wederzijds respect zijn. En dat is er. Daarom is hij zo ver gekomen.” Over een paar weken zit zijn opleiding erop. En twijfelen doet hij niet: “Ja zeker, ik ga het halen.”

Meepraten?

Heb je vragen of opmerkingen? Registreer je op het platform en plaats een reactie onder dit bericht.

Provincie Gelderland zet zich in voor een inclusieve arbeidsmarkt waarin elk talent mee kan doen. Met deze interviewreeks laten we zien wat een inclusieve talentbenadering een bedrijf en de maatschappij kan brengen.

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.