"Steeds stellen we de vraag, wat betekent dit voor jou?"

25-08-2021
52 keer bekeken 0 reacties

Praat mee over het onderwijs en de arbeidsmarkt! Plaats hier jouw artikel of reactie.

 

{"tabBasic":{"type":"items","urlProtocol":"http://","useUpdatesFilter":false,"itemType":"65","documentsDisplayType":"folders","twitterType":"username","listIcon":"icon-doc-text","topn":"10","orderBy":"contentPage_dateVisible DESC","showAvatar":true,"showUserName":true,"filterRetweets":false,"targetBlank":true,"personaliseItems":false,"followingOnly":false,"autoHide":false,"showOnlyFollowedUsers":false,"showOnlyFollowingUsers":false,"autoRefresh":false},"pageFilter":{"usePageFilter":true,"pages":"216182"},"layout":{"template":"carousel","showDescription":true,"showDescriptionInList":false,"showEventDescription":false,"showEventImage":false,"showAuthor":false,"showUpdater":false,"showMore":true,"showUserOccupation":false,"showUserExpertise":false,"showUserOrganization":false,"showDate":true,"showImages":false,"carouselCount":"1","carouselShowImages":true,"carouselSlideshow":true,"carouselAutoPlay":true,"carouselDelay":"10000"},"options":{"showAge":false,"showPastItems":true,"showItemsPer":"month"}}

 

Shane Pattipeilohy is een drukbezet student Business Innovation aan de Avans HogeschooI in Den Bosch. Daarnaast is hij voorzitter van alumnivereniging ‘Yes-Network’ én actief teamlid van "de Onderwijsnomaden" bij Gelderland Arbeidswijs. Samen creëren ze oplossingen om het vak van docent te herijken.

Foto v.l.n.r.: "Onderwijsnomaden" Claire Coppens, Angelique Kersten, Shane Pattipeilohy en Liesbeth van Laar

Wisselwerking

Shane: “Dit traject is waardevol voor alle teamleden. Hoewel we elkaar vooraf niet kenden is het proces eigenlijk sneller gegaan dan verwacht. We inspireren elkaar en kunnen ook heel kritisch zijn: het is een mooie wisselwerking tussen onze visies op het onderwijs.”

Verbinding tussen de arbeidsmarkt en het onderwijs

Gelderland Arbeidswijs stimuleert innovatie in de provincie. Ieder jaar wordt een centraal vraagstuk gekozen, dat past bij de verbinding van het onderwijs en de arbeidsmarkt. In de afgelopen periode stond het tekort aan technische docenten centraal. Vier teams buigen zich over mogelijke oplossingen.

Eind 2020 meldde Shane zich aan bij Gelderland Arbeidswijs. "Ik heb kennisgemaakt met meerdere teams, maar dit was het team dat het beste bij me paste. We zijn gezamenlijk begonnen en allemaal hebben we een heel andere rol. Waar het ene teamlid uit het onderwijs komt, werkt de ander juist als communicatieadviseur. Als student Business Innovation leer ik veel over de proceskant van innovatie en ik breng die theorie nu meteen in praktijk. Het mooie van een design thinking traject is ook dat je sámen de verschillende stadia doorloopt. Het is daarom ook voor de teamleden zonder ervaring met innovatieprocessen, heel goed te doen."

Onderwijsnomaden

"De startvraag was: hoe kraken we het docententekort in de technieksector? We zijn gaan brainstormen: wat zegt dit eigenlijk, wat zijn de perspectieven en de pijnpunten. Is de term ‘docent’ wel van deze tijd? In mijn visie gaat het er bijvoorbeeld om hoe je een leven lang kunt blijven leren en ontwikkelen: daar is niet altijd een docent bij betrokken.

We zijn interviews gaan houden, met mensen uit het onderwijs, vanuit studentenraden en uit het bedrijfsleven. Er werd een rode draad zichtbaar: mensen uit verschillende werkomgevingen konden elkaar niet vinden. Er is ook niet echt een plek waar ze elkaar kunnen vinden en ze spreken ook niet dezelfde taal. Daar ontstond de titel Onderwijsnomaden. We gebruiken het als metafoor voor onze tocht langs al die verschillende werelden."

Docentschap

"In basis hebben docenten heel veel verschillende rollen. Ze schakelen tussen lesgeven, nu zelfs met hybride of volledig digitaal onderwijs, studentenbegeleider, administratie en wat al niet meer. De innovatiekracht binnen onderwijsteams is daardoor niet optimaal: ze hebben hartstikke weinig tijd. Dat leidde tot een tweede vertaling van de oorspronkelijke vraag: “Kun je dan het lerarentekort kraken door het vak ‘docent’ te herijken en verrijken? Of moet je juist het vak aantrekkelijker profileren, om de buitenwereld meer te betrekken bij het onderwijs?” Wij denken na over oplossingen die daaraan bijdragen."

Inchecken

"We kenden elkaar helemaal niet voordat we hieraan begonnen. Bij iedere stap in het proces stellen we elkaar de vraag: wat betekent dit voor jou? Gewoon om af te tasten wat de verwachtingen zijn. Zo blijven we met elkaar in gesprek en checken we of we nog wel doen waar we blij van worden. Vanaf het moment dat we begonnen zijn we iedere vrijdagochtend online samengekomen. Via onze gezamenlijke werkomgevingen, zoals Slack, MS Teams en het Miro board, zorgen we dat we snel en makkelijk informatie kunnen uitwisselen. Ook de instructievideo’s en bijeenkomsten van STUDIO.WHY geven daarin houvast. Al met al is het proces echt behoorlijk snel gegaan, we hebben een hoog tempo. We zijn nu in de concepting fase, dat wil zeggen dat we al kunnen gaan nadenken hoe ons product of dienst er precies uit komt te zien. Maar eerst moet het verhaal voor onze teamleden echt helemaal scherp zijn. Ons concept bevat veel elementen en we moeten daar focus in aanbrengen. Op dit moment wordt er al veel aangeboden om student, docent en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Wij willen wel onderscheidend zijn en daar zijn meerdere factoren met invloed te vinden."

Beleid en praktijk

"Al snel na onze eerste sessies zijn we met het team Onderwijs en Arbeidsmarkt van provincie Gelderland in gesprek gegaan. Vanuit mijn opleiding leer ik om heel scherp te zijn op de vraagstelling: hebben we het over hetzelfde en doen we geen verkeerde aannames? Het was in dit beginstadium heel waardevol om meteen het interview met Shosha en Skip van de provincie te kunnen houden. Dat gaf ons weer een nieuw perspectief, buiten de interviews en onze eigen praktijkervaring. Mooi dat we de beleidsmatige kant en de praktijk meteen bij elkaar konden toetsen. Na mijn studie wil ik mijn eigen bedrijf starten, ik ben de ‘Shane Express’ verder aan het ontwikkelen. De ervaringen uit Gelderland Arbeidswijs helpen mij daar zeker bij verder!"

Afbeeldingen

Reageren

Twitter

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.