Ruimte maken voor Innovatie!

May 14, 2019
104 keer bekeken 0 comments

Aan het werk met nieuw Beleidskader Onderwijs en Arbeidsmarkt 2020-2023

Op 13 november stemden Provinciale Staten in met het beleidskader Onderwijs en Arbeidsmarkt
2020-2023. Lees hier meer.

 

 

Het onderwijs en de arbeidsmarkt is van ons allemaal! De provincie Gelderland streeft naar een arbeidsmarkt waarin voldoende aanbod is van goed geschoold personeel en banen die aansluiten bij opleiding en competenties. 

Plaats hier jouw artikel. Registreer je eerst of login en klik op 'bijdrage toevoegen'.

 

Bij Aventus Apeldoorn op de sector Techniek & Mobiel loopt het project Ruimte maken voor Innovatie. Het hoofdidee achter dit project is dat onderwijs meer gevuld zou moeten worden met echte bedrijfsopdrachten: levende opdrachten. Onderwijs moet meegaan in de technologische ontwikkeling.

Bij Aventus Apeldoorn op de sector Techniek & Mobiel loopt het project Ruimte maken voor Innovatie. Het hoofdidee achter dit project is dat onderwijs meer gevuld zou moeten worden met echte bedrijfsopdrachten. Zowel voor docenten als studenten is er de noodzaak om aan te sluiten bij het bedrijfsleven, want ook in de techniek gaan ontwikkelingen ontzettend snel. Een opdracht vanuit een bedrijf, een zogenaamde levende opdracht, moet wel een innovatief element in zich hebben. Dit strookt ook helemaal met de nieuwe onderwijsvisie van Aventus. Inmiddels hebben we ook een website waar het mogelijk is vraag en aanbod van opdrachten samen te laten komen.

Neem maar eens een kijkje op het Aventus Innovatielab

 

Waarom zijn dit soort initiatieven zo belangrijk? “We werken al heel lang op een bepaalde manier, als wij toekomstbestendig onderwijs willen bieden moeten we niet opleiden voor een beroep maar voor een loopbaan. Het wordt op verschillende fronten steeds meer duidelijk dan een groot aantal beroepen binnen afzienbare tijd niet meer zullen bestaan, maar dat daarnaast wel nieuwe “beroeps” vragen vanuit het bedrijfsleven zullen ontstaan. De omslag die we nu aan het maken zijn gaat steeds meer van lesgeven naar het coachen van studenten.

We zijn op dit moment met meerdere levende opdrachten bezig. Je ziet dat de studenten het werken met levende opdrachten leuk vinden. Het is echter ook weleens lastig omdat ze het hele project niet goed kunnen overzien, maar daar coachen we natuurlijk op. Het is een proces van samen met de student de goede weg vinden. Uiteindelijk zijn ze heel trots op wat ze hebben opgeleverd. Het leuke is dat het niet een loze opdracht is, maar iets dat daadwerkelijk in gebruik genomen gaat worden. Als ik kijk naar de opleiding waar ik werk, dan zie je dat bedrijven ontzettend tevreden zijn met het niveau van de studenten waar ze mee samenwerken. Het vraagt onderwijslogistiek gezien wel wat, maar het is zeker de moeite waard.”  Bedrijven worden ook van harte uitgenodigd eventuele ideeën voor een levende opdracht op de site te delen. Ik denk dat werken met levende opdrachten uiteindelijk een win-win-win situatie is voor student, bedrijf en docent.

Images

Comment

Twitter

0  Comments

Fields with an * are required.

 
We use CAPTCHA to prevent spam. Tick the checkbox to continue. You might be asked to select certain images

One moment ...